Thursday , 21 September 2017
Home » Petua Hari Ini

Petua Hari Ini

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul.┬áPisau antara peralatan yang paling penting di dapur. Nak potong daging, sayur, buah, bawang, kentang dan sebagainya semua perlukan penggunaan pisau. Memiliki pisau yang tajam pasti akan mempercepatkan tugasan memasak. Pisau yang kerap digunakan dan tidak dijaga dengan betul, pasti akan tumpul. Kalau pisau dah tumpul, memang susah la nak potong bahan-bahan untuk memasak. Malah …

Read More »

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah. Anda mengalami masalah tumit kaki pecah? Selain menggunakan krim yang dijual di pasaran, anda juga boleh mencuba beberapa petua merawat tumit kaki pecah menggunakan bahan semulajadi. Cara Merawat Tumit Kaki Pecah. 1) Lumur tumit kaki dengan sedikit asam jawa. Gosokkan perlahan kemudian rendamkan kaki anda dalam besen yang berisi air suam dan garam bukit. Amalkan …

Read More »

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin. Tidak kira cermin solek di bilik ataupun cermin tingkap dan pintu, semuanya perlu dibersih dan dikilatkan. Kata orang kaum wanita dan cermin solek memang tidak dapat dipisahkan. Kalau bukan sebab nak betulkan tudung, mungkin sebab nak ‘touch up’ makeup yang dah mula cair. Betul tak?┬áDi sekeliling rumah pun ada cermin tingkap. Cermin yang ni memang …

Read More »

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian. Ibarat mimpi ngeri bila terperasankan dakwat pada pakaian. Sesiapa yang pernah berdepan dengan masalah ini tentu akan mengakuinya. Cucilah pakaian itu berkali-kali sekalipun, memang susah sangat nak hilangkan kesan dakwat tersebut. Rasa macam nak buang je pakaian tersebut ke dalam tong sampah. Eh jangan buang dulu pakaian tu! Ada beberapa tips yang boleh anda …

Read More »

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi. Bila sakit gigi, fokus pada aktiviti dan tugasan seharian memang akan terjejas. Rasa berdenyut-denyut di bahagian gigi dan gusi memang menyeksakan. Sementara menunggu untuk berjumpa doktor gigi, anda boleh cuba beberapa petua hilangkan sakit gigi yang kami kongsikan dibawah ini. Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi 1) Cuka – Untuk menghilangkan sakit gigi, orang dulu-dulu suka …

Read More »

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan. Bau hanyir ikan pasti akan menjejaskan resepi masakan anda. Sekadar membasuh ikan dengan air sahaja adakalanya tidak mencukupi. Ada beberapa petua yang boleh anda cuba untuk memastikan ikan yang dimasak tidak berbau hanyir. Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan 1)Rendam ikan seketika dalam air asam jawa. Kemudian barulah basuh dengan air yang bersih. 2) Ambil sebiji …

Read More »

Petua Merawat Batuk Tanpa Ubat

Petua Merawat Batuk Tanpa Ubat

Petua Merawat Batuk Tanpa Ubat. Batuk sering membuatkan kita tak lena tidur. Fokus pada kerja pun tentu terjejas. Untuk anda yang sukakan rawatan secara tradisional yang menggunakan bahan-bahan semulajadi, apa kata anda cuba petua di bawah ini. Petua Merawat Batuk Tanpa Ubat 1) Jus Limau Nipis – Campurkan perahan jus limau nipis dengan sesudu madu asli. Amalkan setiap pagi. Petua …

Read More »

Cara Bersihkan Barang Kemas Agar Kembali Berkilat

Cara Bersihkan Barang Kemas Agar Kembali Berkilat

Cara Bersihkan Barang Kemas Agar Kembali Berkilat. Barang kemas kalau dipakai selalu pasti akan kelihatan pudar dan kurang berkilat. Kata orang macam dah hilang serinya. Tapi kalau anda bersihkan dengan cara yang betul, ia akan kelihatan seperti baru dibeli. Jika barang kemas anda dah tak berkilat, apa kata anda cuba salah satu petua atau tips yang Notawanita kongsikan di bawah …

Read More »

Cara Hasilkan Haruman Natural Untuk Mewangikan Rumah

pewangi diy untuk kesegaran rumah

Cara Hasilkan Haruman Natural Untuk Mewangikan Rumah. Memiliki rumah yang bersih dan berbau wangi pasti menjadi idaman setiap orang. Bau harum yang dihasilkan dari bahan-bahan semulajadi seperti buah atau bunga akan membuatkan ahli keluarga atau tetamu berasa selesa bila bersantai dalam rumah. Ada pelbagai jenis pewangi yang dijual di pasaran yang boleh disembur atau diletakkan diruang atau bilik di kediaman …

Read More »

Cara Nak Pilih Buah Tembikai Manis

Cara Nak Pilih Buah Tembikai Manis

Cara Nak Pilih Buah Tembikai Manis. Buah Tembikai memang sedap dibuat jus atau dijadikan hidangan pencuci mulut. Anda suka yang mana, isinya yang berwarna merah atau berwarna kuning? Biarpun buah tembikai mudah di dapati di pasaran, masih ramai yang tidak tahu memilih buah tembikai yang manis. Tak bolehlah nak rasa dulu baru beli kan. Kadang-kadang selepas beli, bawa balik dan …

Read More »