Thursday , 23 November 2017
Home » Petua Hari Ini

Petua Hari Ini

Petua Hilangkan Bau Ketiak Dengan Cepat

Petua Hilangkan Bau Ketiak Dengan Cepat

PETUA HILANGKAN BAU KETIAK DENGAN CEPAT. Masalah bau ketiak pasti membuatkan anda merasa rendah diri dan malu. Terdapat banyak petua hilangkan bau ketiak yang boleh anda cuba selain menggunakan deodran atau minyak wangi. Bau ketiak atau bau badan yang tidak menyenangkan sering dikaitkan dengan individu yang kurang memberi perhatian kepada kebersihan diri. Sebenarnya tanggapan sebegitu agak tidak tepat. Terdapat segelintir …

Read More »

Petua Elak Minyak Memercik Sewaktu Menggoreng

Petua Elak Minyak Memercik Sewaktu Menggoreng

PETUA ELAK MINYAK MEMERCIK SEWAKTU MENGGORENG. Bukan mudah untuk menggoreng makanan yang basah tanpa elak minyak masak memercik ketika menggoreng. Memang sakit kalau terkena pada kulit. Proses menggoreng ayam, ikan atau makanan laut yang lain seperti udang dan sotong menjadi rumit bila anda perlu elak dari percikan minyak masak agar tidak terkena kulit. Malah lantai dan dinding dapur juga menjadi …

Read More »

Petua Mudah Hilangkan Rasa Pahit Peria

Petua Mudah Hilangkan Rasa Pahit Peria

PETUA MUDAH HILANGKAN RASA PAHIT PERIA. Apakah cara untuk menghilangkan rasa pahit peria? Peria adalah sejenis sayur yang sangat berkhasiat terutamanya untuk merawat penyakit darah tinggi. Namun ramai yang kurang menggemari sayur hijau ini kerana rasanya yang sangat pahit. Sebenarnya ada satu petua mudah untuk hilangkan rasa pahit pada peria. Anda hanya perlu gunakan garam. Caranya potong peria dan rendam …

Read More »

Cara Hilangkan Pijar Tangan Akibat Terkena Cili

Cara Hilangkan Pijar Tangan Akibat Terkena Cili

Apakah Cara Hilangkan Pijar Tangan Akibat Terkena Cili? Pijar ialah rasa panas, pedih, gatal atau pedas pada jari selepas memotong cili dengan kuantiti yang banyak. Walaupun setelah dicuci dengan air, rasa pijar tu tetap ada, malah semakin lama rasa pijar itu semakin terasa. Ada beberapa petua mudah yang boleh hilangkan pijar tangan dengan cepat dan mudah menggunakan bahan-bahan semulajadi yang …

Read More »

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul

Tips Elak Pisau Dapur Cepat Tumpul.┬áPisau antara peralatan yang paling penting di dapur. Nak potong daging, sayur, buah, bawang, kentang dan sebagainya semua perlukan penggunaan pisau. Memiliki pisau yang tajam pasti akan mempercepatkan tugasan memasak. Pisau yang kerap digunakan dan tidak dijaga dengan betul, pasti akan tumpul. Kalau pisau dah tumpul, memang susah la nak potong bahan-bahan untuk memasak. Malah …

Read More »

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah

Petua Rawat Tumit Kaki Pecah. Anda mengalami masalah tumit kaki pecah? Selain menggunakan krim yang dijual di pasaran, anda juga boleh mencuba beberapa petua merawat tumit kaki pecah menggunakan bahan semulajadi. Cara Merawat Tumit Kaki Pecah. 1) Lumur tumit kaki dengan sedikit asam jawa. Gosokkan perlahan kemudian rendamkan kaki anda dalam besen yang berisi air suam dan garam bukit. Amalkan …

Read More »

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin

Petua Membersihkan Dan Mengilatkan Cermin. Tidak kira cermin solek di bilik ataupun cermin tingkap dan pintu, semuanya perlu dibersih dan dikilatkan. Kata orang kaum wanita dan cermin solek memang tidak dapat dipisahkan. Kalau bukan sebab nak betulkan tudung, mungkin sebab nak ‘touch up’ makeup yang dah mula cair. Betul tak?┬áDi sekeliling rumah pun ada cermin tingkap. Cermin yang ni memang …

Read More »

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian

Petua Hilangkan Kesan Dakwat Pada Pakaian. Ibarat mimpi ngeri bila terperasankan dakwat pada pakaian. Sesiapa yang pernah berdepan dengan masalah ini tentu akan mengakuinya. Cucilah pakaian itu berkali-kali sekalipun, memang susah sangat nak hilangkan kesan dakwat tersebut. Rasa macam nak buang je pakaian tersebut ke dalam tong sampah. Eh jangan buang dulu pakaian tu! Ada beberapa tips yang boleh anda …

Read More »

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi

Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi. Bila sakit gigi, fokus pada aktiviti dan tugasan seharian memang akan terjejas. Rasa berdenyut-denyut di bahagian gigi dan gusi memang menyeksakan. Sementara menunggu untuk berjumpa doktor gigi, anda boleh cuba beberapa petua hilangkan sakit gigi yang kami kongsikan dibawah ini. Petua Berkesan Merawat Sakit Gigi 1) Cuka – Untuk menghilangkan sakit gigi, orang dulu-dulu suka …

Read More »

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan

Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan. Bau hanyir ikan pasti akan menjejaskan resepi masakan anda. Sekadar membasuh ikan dengan air sahaja adakalanya tidak mencukupi. Ada beberapa petua yang boleh anda cuba untuk memastikan ikan yang dimasak tidak berbau hanyir. Petua Menghilangkan Bau Hanyir Ikan 1)Rendam ikan seketika dalam air asam jawa. Kemudian barulah basuh dengan air yang bersih. 2) Ambil sebiji …

Read More »