Wednesday , 20 June 2018
Home » Dapur

Dapur

Cara Yang Betul Menyimpan Makanan Mentah Dan Yang Telah Dimasak

Cara Yang Betul Menyimpan Makanan Mentah Dan Yang Telah Dimasak

Cara Yang Betul Menyimpan Makanan Mentah Dan Yang Telah Dimasak. Terdapat cara menyimpan makanan yang masih mentah atau yang telah masak. Ini untuk mengelakkan makanan tersebut dari cepat rosak atau mengakibatkan keracunan makanan. Makanan mentah dan makanan yang telah dimasak tidak boleh dicampur atau disimpan dalam bekas yang sama. Begitu juga dengan makanan kering dan makanan yang basah atau masih …

Read More »

Cara Goreng Ayam Masak Sempurna Dan Tidak Berdarah

Nak tahu Cara Goreng Ayam Masak Sempurna Dan Tidak Berdarah

Nak tahu Cara Goreng Ayam Masak Sempurna Dan Tidak Berdarah. Menggoreng ayam nampak mudah. Tetapi jika ayam tak dimasak dengan sempurna atau bila di dalamnya masih berdarah boleh menyebabkan keracunan makanan. Ayam yang digoreng terlalu lama pula akan menjadi keras dan tidak sedap untuk dimakan. Jadi apakah teknik yang betul untuk goreng ayam? Agar daging ayam itu empuk dan sedap. …

Read More »

Resepi Puding Roti Laici Memikat Rasa

Resepi Puding Roti Laici Memikat Rasa

Jom belajar Resepi Puding Roti Laici yang sangat sedap dan memikat rasa ini. Selalunya sis suka buat puding roti yang biasa tapi baru-baru ini terjumpa satu resepi puding roti yang ditambahkan dengan laici. Nampak macam sangat menyelerakan. Jadi sis pun apa lagi terus ke kedai dan beli buah laici dalam tin. Bahan-bahan lain memang dah tersedia ada di dapur. Puding …

Read More »

Petua Lembutkan Daging Ayam Kampung Dengan Cepat

Petua Lembutkan Daging Ayam Kampung Dengan Cepat

Mencari Petua Lembutkan Daging Ayam Kampung Dengan Cepat dan mudah. Ayam kampung memang sedap kalau dimasak rendang ataupun gulai. Tetapi kerana daging ayam kampung yang liat membuatkannya kurang digemari. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang memakai gigi palsu atau ada masalah gigi atau gusi sensitif, memang azablah bila makan ayam kampung. Untuk melembutkan daging ayam kampung, ada yang sanggup masak gulai …

Read More »

Resepi Popcorn Karamel Yang Mudah Dibuat

Resepi Popcorn Karamel Yang Mudah Dibuat

Resepi Popcorn Karamel Yang Mudah Dibuat. Jom belajar cara buat Popcorn Karamel yang sangat sedap. Sebenarnya mudah je nak buat, bahan-bahan yang diperlukan pun tidak banyak dan mudah didapati. Sambil menonton rancangan kegemaran di kaca tv ataupun bersantai bersama keluarga memang sedap kalau makan popcorn. Selalunya beli kat luar je kan, apa kata kali ini anda cuba buat sendiri. Di …

Read More »

Resepi Kek Kukus Butter Mudah Dan Gebu

Resepi Kek Kukus Butter Mudah Dan Gebu

Resepi Kek Kukus Butter Mudah Dan Gebu. Butter kek adalah kek yang paling mudah dibuat dan digemari ramai. Memandangkan saya ni dah lama tak kongsi resepi di blog ini, jadi untuk artikel kali ini saya nak kongsi satu resepi kek yang ringkas dan sedap. Kek Kukus Butter Bahan-bahan 4 biji telur 125 gram gula castor 1/2 sudu ovalette 1 sudu …

Read More »

Resepi Roti Bun Manis Yang Gebu

Resepi Roti Bun Manis Yang Gebu

Resepi Roti Bun Manis Yang Gebu. Ramai yang semakin gemar membuat roti di rumah. Alasannya roti bun homemade selalunya lebih gebu dan segar. Memang sesuai la untuk dibuat sebagai hidangan untuk sarapan pagi mahupun minum petang. Bahan-bahan untuk membuat roti bun memang mudah didapati di pasar raya ataupun dari kedai-kedai yang menjual bahan membuat kek dan pastri. Cuma proses membuat …

Read More »

Resepi Pancake Mudah Tetapi Sedap

Resepi Pancake Mudah Tetapi Sedap

Resepi Pancake Mudah Tetapi Sedap. Pancake sesuai dihidangkan untuk sarapan pagi dan minuman petang. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat resepi ini sangatlah ringkas tetapi hasilnya memang sedap. Pancake adalah menu yang sihat untuk disediakan sebagai bekal sarapan pagi anak-anak dan seisi keluarga. Anda boleh variasikan perasa pancake ini atau kalau nak lebih menyihatkan, boleh hidangkan dengan buah-buahan segar. Resepi Pancake …

Read More »

Resepi Kek Gula Hangus Pilihan

Resepi Kek Gula Hangus Pilihan

Resepi Kek Gula Hangus Pilihan. Kek Gula Hangus ataupun Sarang Semut, tidak kira apa pun namanya ia tetap menjadi pilihan ramai kerana rasanya yang agak berbeza dari kek yang biasa. Ramai yang menyangkakan Kek Gula Hangus sukar untuk dibuat tetapi jika ada bahan-bahannya, Kek Gula Hangus ini sebenarnya adalah antara kek yang paling mudah dibuat. Jom belajar buat Kek Gula …

Read More »

Resepi Tart Telur Yang Sangat Sedap

Resepi Tart Telur Yang Sangat Sedap

Resepi Tart Telur Yang Sangat Sedap. Anda nak belajar cara buat Tart Telur? Kalau beli di kedai mungkin rasanya tidak berapa kena dengan citarasa kita. Jadi apa kata kita masuk dapur dan buat sendiri . Resepi Tart Telur yang akan saya kongsikan ini bukan sahaja mudah dibuat tetapi memang sedap. Tak puas makan satu, kena makan lebih. Sesiapa yang sedang …

Read More »